همشهری‌آنلاین: کتاب "روزنامه‌نگاری در عمل؛ چگونه خبر بنویسیم" نوشته هلن سیسونز و با ترجمه محمد تقی‌زاده مطلق که از سوی انتشارات همشهری به بازار کتاب عرضه شد، در نمایشگاه مطبوعات 90 عنوان بهترین ترجمه سال در حوزه مطبوعات را از‌ آن مترجم و ناشر کرد

کتاب روزنامه‌نگاری در عمل

به گزارش همشهری‌آنلاین این کتاب سال 89 از سوی انتشارات همشهری به بازار کتاب‌ عرضه شد. در این کتاب که در 12 فصل تدوین شده است، مباحثی چون روزنامه‌نگار، خبرچیست؟ شیوه ارائه خبر، تنظیم ساختار خبر،خبرنویسی برای پخش از رادیو و تلویزیون، روزنامه‌نگاری‌آنلاین،مصاحبه اثربخش، یافتن خبر، تهیه خبر از دولت محلی، تهیه خبر از دادگاه‌ها، هزارتوی اخلاقیات، شیوه‌نامه فعالیت سردبیران آمده است.

به نوشته مولف، کتاب روزنامه‌نگاری در عمل؛چگونه خبر بنویسیم روزنامه‌نگار نوآموز را با مهارت‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک روزنامه‌نگار آشنا می‌کند.

در سراسر این کتاب ،مثال‌ها بر اساس کار روزنامه‌نگار‌هاست،اگر چه این مثال‌ها مربوط به کشوری با فضای فکری و خبری دیگری است که با فضای کار روزنامه‌نگاری در ایران تفاوت دارد،اما کلیت آموزه‌ها یکی‌است و مسائلی که درباره عناصر کار روزنامه‌نگاری، همانند دقت و صحت و منابع خبری و چگونگی بهره‌گیری از منابع و تنظیم خبر تقریبا یکی است.

مولف کتاب سعی کرده است ضمن بهره‌گیری از برخی کتاب‌ها و مطالب پیشینیان در این زمینه‌،با مصاحبه با برخی از روزنامه‌نگاران موفق حوزه‌های مختلف دیدگاه‌های‌آنها در زمینه کار خبری و ژورنالیستی را در کتاب و لابلای مثال‌ها بیاورد.

کتاب در ترجمه هم از نثری روان و رسا برخوردار است. دکتر محمد تقی‌زاده مطلق که پیش از این در عرصه‌های مدیریتی ترجمه‌های مهمی از او را شاهد بودیم در این اثر سعی کرده اثری کاربردی را به خواننده فارسی‌زبان بشناساند.

انتشار اصطلاح‌نامه‌ای چند صفحه‌ای از رایج‌ترین مفاهیم و واژگان مرتبط با روزنامه‌نگاری از دیگر ابتکارات ناشر و مترجم است که در انتهای کتاب آمده است. این اصطلاح‌نامه معادل فارسی برخی از مهمترین واژگان عرصه مطبوعات و روزنامه‌نگاری را با توضیحات مختصر و مفید برای خواننده فارسی زبان کاربردی کرده است.

بر اساس این گزارش کتاب روزنامه‌نگاری در عمل؛چگونه خبر بنویسیم به همراه کتاب حقوق حرفه‌ای روزنامه‌نگاران تالیف دکتر کاظم معتمدنژاد و دکتر رویا معتمدنژاد به عنوان دو اثر برگزیده سال کتاب مطبوعات انتخاب شدند.

روزنامه‌نگاری در عمل؛چگونه خبر بنویسیم/مولف:هلن سیسونز،مترجم:محمد تقی‌زاده مطلق/ناشر: انتشارات همشهری،چاپ اول 1389/قطع خشتی متوسط،قیمت:10 هزار تومان،346 صفحه

کد خبر 150274
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز